יום שני, 24 בינואר 2011

אז מה זה בירה ??


והפעם, קצת עובדות!
הבירה קיימת כבר 6000 שנה. אז מהו אותו משקה אלכוהולי עתיק שניתן למצוא בכל פינה בעולם?




מתוך ויקיפדיה:
בירה הוא שם המתאר מספר משקאות חריפים שונים המיוצרים בתהליך של תסיסה, בדרך כלל של שעורה או דגנים אחרים. תהליך ייצור הבירה (וגם של משקאות אלכוהוליים אחרים) נקרא בישול (מכאן הביטוי מבשלת בירה).
בירה יוצרה לראשונה לפני 6,000 שנים לפחות, במספר תרבויות עתיקות ששכנו במזרח התיכון, כמו מצרים העתיקה ומסופוטמיה. מקור המילה בירה אינו ברור, אך ככל הנראה מקור המילה במילה הלטינית  BIBERמשקה או שיקוי. מכיוון שהמרכיבים לבירה שונים ממקום למקום ובתרבויות שונות, כך גם המאפיינים של התוצר הסופי, כמו ריח, טעם וצבע משתנים.


הבירה עשויה מארבעה מרכיבים עיקריים: מים, לתת, כשות ושמרים. אך ניתן להוסיף 'תבלינים' שונים ע"מ לגוון את הטעם.
·         מים: כ-90% מהבירה. מעניקים חלק גדול מן המאפיינים של הבירה, כמו גם הטעם שנשאר בפה.
·         לתת (Malt): חומר הגלם העיקרי לייצור בירה. מספק טעם, צבע, מתיקות וערך תזונתי לבירה.
לתת הוא דגן
 שעבר הנבטה, הגורמת להיווצרות עמילן המתאים לייצור בירה. ברוב המוחלט של המקרים, הלתת בו משתמשים הוא לתת משעורה. בבירות חיטה משתמשים גם בלתת שעורה וגם בלתת חיטה. בעולם משתמשים גם במקורות סוכרים אחרים כגון אורז ותירס, מכיוון שהם זולים יותר מלתת.
כשות בטבע
·         כשות: תפקידה העיקרי של הכשות בבירה הוא הקניית מרירות וארומה אופייניות כמו גם שימוש כחומר משמר. אולם בנוסף לתכונות הנ"ל, נודעו לכשות יתרונות על פני צמחים אחרים בשל סגולותיה המיוחדות, שהפכו אותה לפופולרית יותר ויותר בקרב מבשלי בירה מסחריים: מרירותה מצמיאה ומעוררת שתייה מוגברת, והיא מונעת ומצמצמת פעילות חיידקית.
·         שמרים: השמרים הם אלו הגורמים לתסיסת המשקה ויצירת האלכוהול. שמרים הם יצורים חד תאיים המסווגים בממלכת הפטריות. השמרים מפרקים את הסוכרים ומנצלים אותם לתהליך יצירת האנרגיה שלהם. תוצרי הלוואי מפעילות זו הם פחמן דו-חמצני ואתנול. השמרים גם הם תורמים לטעם והארומה של הבירה.
·         תוספים אחרים:
  • סוכר תירס/אורז – הוספת סוכר ללא השפעה על הטעם
  • שיבולת שועל – לשינוי מרקם הבירה
  • תבלינים וצמחים – לשינוי והוספת טעמים
  • פירות וירקות – לשינוי והוספת טעמים


סוגי הבירה נקבעים בעצם ע"פ סוג השמרים. הנפוצים ביותר: לאגר (Lager) ואייל (Ale). ההבדלים העיקריים בין סוגי השמרים:
  • מיקום התסיסה: שמרי לאגר פועלים בחלק התחתון של מיכל התסיסה ואילו שמרי אייל בחלק העליון.
  • טמפרטורה: שמרי לאגר זקוקים לטמפ' של כ4-10 מעלות כדי לפעול ואילו שמרי האייל זקוקים ל-18-24 מעלות צלזיוס.
  • טעם: הטעם שמעניקים השמרים לבירה משתנה בין סוגי השמרים.
מבחינה תזונתית, הבירה אינה משמינה (רק כ-45 קלוריות ל-100 מ"ל - לעומת יין: כ-80 מ"ל, חלב: 55 מ"ל). כמו הבדיחה: האישה: השמלה הזו משמינה אותי? הגבר: לא, זה האוכל...
בירה משמינה?

הבירה עשירה בויטמינים מסוג B, בחומרים נוגדי חימצון ובמינרלים.
למעשה הבירה נחשבה בעבר ל'לחם נוזלי' שסיפק את כל מרכיבי המזון לשותה אותו.
בנוסף לנ"ל, לבירה יש השפעות על הבריאות: מחקרים רבים הראו ששתייה מתונה של אלכוהול (ובעיקר יין ובירה – ככוס ליום) משפיעה לטובה על הבריאות, מונעת מחלות לב, כלי דם וסוכרת וירידה בתפקוד הקוגנטיבי וכמו כן עוזרת נגד סוגים שונים של סרטן.
לעומת זאת שתייה מרובה של אלכוהול מובילה לאלכוהוליזם ולבעיות בתפקוד הכבד.

ומה לגבי הקצף?
בירה היא משקה המתחמצן בקלות. שכבת הקצף מעל הבירה, למעשה משמשת להגנה על הבירה מחמצון. ולכן מבשלות רבות משקיעות מאמצים ותקציבים רבים כדי להבטיח קצף סמיך ויציב
.

והבהרה על ההבדל בין בירה מבקבוק לבירה מחבית – בירות בבקבוק עוברות בדר"כ תהליך של פיסטור אשר משפיע על מרכיבים שונים בבירה ופוגם בטעם של הבירה. בד"כ (לא תמיד) גרסת החבית של הבירה עוברת תהליך שונה של פיסטור קצר אשר משפיע פחות על הטעמים של הבירה. תהליך הפיסטור נועד להאריך את חיי המדף של הבירה.

ודבר נוסף: בניגוד לדעה הרווחת, נקבות האדם הן לא היחידות שנמשכות לגברים שיכורים. נקבות יתושים — מסוגים שונים — נמשכות אלינו לא פחות...

מקווה שלמדתם משהו חדש...


לחיים

רשות הבירבור שלכם:

ShareThis

Printfriendly

בירה