יום שלישי, 11 באוקטובר 2011

תחרות BIRA 2011


בריטי, צ'כי ואוסטרי יושבים לשתות בירה בישראל.
נשמע כמו בדיחה, אך לא כך הדבר, זה מה שקרה אתמול - אל מול עיניי.
במסגרת שבוע הבירה ויריד הבירה של איש הענבים השבוע, התקיים אתמול שלב השיפוט של תחרות BIRA (Beer International Recognition Awards).
תחרות זו, הינה תחרות הבירה הבינ"ל הראשונה המתקיימת בישראל ברמה שכזו ובגודל שכזה.
הגעתי אל האירוע הסגור כדי לראות מקרוב שיפוט בירה ברמה בינלאומית.
אל התחרות הוגשו כ-150 בירות מרחבי העולם (ושמעתי שמתוכן הייתה נציגות יפה גם לבירות הישראליות).
צוות השופטים מנה למעלה מ-20 אנשי בירה ועיתונאים שמאחוריהם ניסיון רב בתחום. 

בין השופטים ניתן היה למצוא אנשי בירה שהגיעו במיוחד לתחרות מאירופה: Jozef Toler מצ'כיה,  Conrad Seidlהאוסטרי, ו-Simon Jenkins הבריטי.
בנוסף אליהם, בין השופטים הישראלים ניתן היה למצוא את כל המי ומי מתעשיית הבירה הישראלית: מומחי בירה עצמאיים, אנשי מבשלות טמפו וקרלסברג, מבשלי בירה ועיתונאי בירה.

השופטים התחלקו לשלושה צוותי שיפוט, כאשר כל צוות טעם כ-50 (!!!) בירות במהלך היום הקצר.
בירה, בשונה מיין גם בולעים (ולא יורקים) כחלק מהטעימה, מה שגורם לאלכוהול להכנס אל הגוף
אולם נראה כי כל אנשי המקצוע עמדו בכך בכבוד, ואף אחד מהם לא נראה שיכור, מתנדנד או לא צלול.

כל הבירות נעטפו בעטיפה שחורה, כך שלא היה ניתן לזהות אותן. רק מדבקה עם מספר התנוססה על הכיסוי וזאת למטרת ניקוד הבירה הנכונה.
בין השופטים הסתובבו מלצרי הבירה שידעו בכל רגע נתון איזו בירה להגיש לאיזה שופט וכמובן פינו את הכוסות (המלאות יש לומר) מהם סיימו לטעום.

כל כוס נמזגה בכמות של כ-100 מ"ל להערכתי
כמות נכבדה אף שפרט ללגימה קטנה לא שתו ממנה. הדבר נועד כדי ללמוד את המראה והצבע של הבירה, וכדי שתהיה כמות מספקת בשביל להריח את הארומות של כל משקה.

הטעימות חולקו לשלושה מקצים, כאשר בכל פעם נערכה טעימה של כ-15 בירות בכל שולחן.
כל שופט נדרש לדרג את הבירה, דירוג אבסולוטי (ולא בהשוואה לשום בירה או משקה אחר) ולאחר מכן להעביר את טפסי השיפוט אל ראש הצוות. לאחר בדיקה ואישור שלו, עבר כל טופס הלאה אל הצוות שוידא שאכן כל הרישום התבצע בצורה תקינה וללא תקלות (דוגמת הבדלים גדולים בין תוצאות של מס' שופטים לגבי אותה הבירה)
לאחר מכן, הועברו כל הטפסים לשקלול התוצאות והכנסת הנתונים למחשב.

בעודי מסתובב בין שולחנות הטועמים, ראיתי על פני השופטים התלהבות מחלק מהבירות ומצד שני גם ניכרה על פניהם אכזבה כשטעמו אחרות.
נראה היה שכל השופטים לקחו את תפקידם ברצינות ובחנו לעומק בירה אחרי בירה.
לאחר סיום השיפוט, שאלתי מספר שופטים לגבי התרשמותם מהאירוע שמעתי שמבחינתם היה מאוד מקצועי ומעניין, מעט מעייף (בכל זאת 50 בירות משעה תשע בבוקר) אך מאוד מהנה.
ואכן אישרו לי שכמו ששמתי לב, היו בירות שמצאו חן בעיניהם יותר והיו בירות שלא היו כלל לטעמם.

חיים גן (בעלי איש הענבים) ושגיא קופר (המנהל המקצועי של הכנס והתחרות) הסתובבו בין השולחנות בדקו וראו שהכל עובד כמו שצריך ודאגו לכל צרכי השופטים, כדי שלא יהיו מודאגים משום דבר פרט לטעימות.

בחדר הצדדי אוחסנו להם כל בקבוקי הבירה הסגורים המקוריים שהגיעו מן המבשלים השונים, כך שמי שנכנס לחדר יכול היה לראות בדיוק איזה מבשלות ואילו בירות השתתפו בתחרות. לחדר זה רק מעטי מעט הורשו להכנס, לצערי לא הייתי ביניהם.

את התחרות פרסמו אנשי איש הענבים בפורומים בינלאומיים העוסקים בבירה וכמו כן דרך קשרים עם אנשי בירה בחו"ל. כך הגיע דבר התחרות אל מבשלות רבות בעולם ששלחו את נציגיהם ובירותיהם לישראל  וכך יצא גם שבירות רבות שאינן מיובאות כלל לארץ הגיעו אל התחרות.

את תוצאות התחרות נדע רק היום בערב החל מ-18:30, אז יתחיל טקס הכרזת הזוכים.
אחרי סיום הטקס, ניתן יהיה לשתות מכל הבירות הזוכות בתחרות במהלך היריד שיחל ב-20:30 (עד חצות) ויימשך למחרת (יום רביעי) מ09:00 ועד 15:00.
היריד מתקיים בכפר המכביה ברמת-גן, הכניסה (שכוללת שתי טעימות) עולה 35 ש"ח.

כל התחרות הזו יצרה בי חשק ועניין להגיע אל הטקס ולראות מי זכה במדליה נחשקת, מהי הבירה הגדולה של התחרות, וכמובן לטעום ממנה לאחר מכן.
אז איך נגמרת הבדיחה ומי יצחק בסוף? נראה היום.

בירבור BIRA, רמת גן

רשות הבירבור שלכם:

ShareThis

Printfriendly

בירה